Gracze lepsi od naukowców w walce z AIDS

Naukowcy od kilku lat wykorzystują moc komputerów i konsol do rozwiązywania wielkich zagadek przyrody.

Jednym z przykładów takiego działania jest bardzo popularny projekt Folding@home badający fałdowanie białek. Bezduszne maszyny nadal jednak pozostają w tyle za kreatywnym ludzkim umysłem, bo jak się okazało, to właśnie gracze pomogli przyspieszyć walkę z AIDS.

Badacze z Uniwersytetu Waszyngtońskiego ogłosili, że dzięki grze FoldIt udało się odszyfrować model białka związanego z wirusem HIV. Tym samym, w ciągu zaledwie trzech tygodni społeczność fanów elektronicznej rozrywki zdołała rozwikłać problem, z którym naukowcy zmagali od ponad dekady.

Jak to jest, że zwykli gracze potrafili rozwikłać tak skomplikowane zagadnienie? Otóż dotychczasowe metody polegały na w pełni zautomatyzowanym procesie, który jest mało efektywny, jeśli chodzi o tzw. rozumowanie przestrzenne. W tym wypadku intuicja i „ludzkie podejście” były kluczem do rozwiązania problemu.

„Mimo tego, że wiele uwagi zostało ostatnio poświęcone crowdsourcingowi [czerpanie wiedzy, pomysłów i inspiracji „z tłumu”, a więc zwykłych ludzi] oraz wykorzystaniu gier, jest to pierwszy rozwiązany przez graczy problem, z którym naukowcy zmagali się przez wiele lat” – czytamy w magazynie Nature: Structural & Molecular Biology.



Gra FoldIt powstała w współpracy z Uniwersytetem Waszyngtońskim i została wydana w 2008 roku. Każdy może ją pobrać z oficjalnej strony i po wykonaniu serii zadań wprowadzających stanąć w szranki z realnymi problemami trapiącymi ludzkość.

Źródło:
"Kono" - GRY-OnLine


Klemens
2011-09-20 12:05:03